søndag 20. august 2006

Jakttrening på Geiteryggen

18.-20. august 2006 var det jakttrening på Geiteryggen i regi av hundegruppa i Bergens Jæger- og Fiskerforening.

Jeg var i tvil om jeg skulle være med pga. at innkallingen ikke satt enda, men bestemte meg for å prøve - i det minste for å treffe andre hundefolk og lære av de.

Fredagskvelden ble et lite mareritt. Da vi ankom var det en som ville at hunden hans skulle få leke med Diva, men jeg sa at jeg ikke kunne slippe henne da hun ville sannsynligvis stikke av. Han ga seg med det, men ville likevel holde henne i båndet og la hun hilse på sin hund mens jeg pakket ut av bilen.
På en eller annen måte "glapp" båndet ut av nevene hans og Diva var på rømmen....
Det gikk omtrent en time i full galopp i området rundt hytten og langs veien. Det var svært lite morsomt da bilene suste forbi i rundt 100 km/t. Det var nok bare flaks som gjorde at Diva ikke ble påkjørt den kvelden. Jeg fikk til slutt tak i henne da hun kom inn til land etter en svømmetur.

Lørdagen var vi ute i terrenget, og jeg gjorde to forsøk på å slippe henne med 25 m flaggline etter seg. Hun tok ut og løpte uten mål og mening. Var bare overlykkelig over å få løpe løs i fjellet. Begge gangene ignorerte hun fullstendig innkallingsordrer og jeg fikk tak i henne begge gangene etter svømmeturer.

Det var en heller deppa hundeeier som gikk med hunden i bånd resten av helgen og måtte nøye seg med å se på de andre hundene komme i fuglesituasjoner.

Jeg fikk mange velmente råd om hvordan jeg burde gå frem for å løse problemet med innkallingen; alt fra avliving og retur til oppdretter til mere konstruktive råd. Jeg valgte å lytte til de mere konstruktive rådene og begynte en lang vei med trening på innkalling. Det første jeg gjorde var å bytte ut innkallingsordren fra "Kom" til "Hit". Jeg trente alltid med langline, og sørget for at hun kom inn hver gang hun fikk ordre - om jeg så måtte dra henne inn. Etterhvert tok jeg i bruk fløyte og brukte tegn; begge armene rett ut fra kroppen - regnet med at det ville være synlig på lang avstand.

Ingen kommentarer: