tirsdag 6. mai 2008

Ny rømning, men noe bedring?

Ivar tenkte seg ikke om da han åpnet ytterdøren på vidt gap med Diva liggende i gangen i dag. Trengte ingen videre invitasjon....

Fire timer på rømmen, men holder seg heldigvis fortsatt i nærområdet. Når hun av og til er i nærheten snakker jeg med vennlig stemme til henne. Etter et par timer går jeg i retning av henne et par ganger - for å se om ting tyder på at hun har fått nok, men nei - trekker seg unna.
Jeg får gjort en del hagearbeid, observerer henne stadig i området - på betryggende avstand.

Etter fire timer hører jeg hun står og gjør inne i skogen.Skynder meg avgårde og finner henne under et tre der en av kattene til naboen sitter. Diva setter seg og dekker på avstand. Bærer henne hjemover. Slipper henne ned på veien, går bort til naboen for å slå av en prat - for at hun ikke skal forbinde det å komme til meg som fullstendig frihetsberøvelse - følger greit etter. Diva legger seg på plenen og slikker såre poter. Haltet på venstre forfot.

Hun følger greit etter når vi går hjem. Når vi skal svinge av veien og inn mot huset stikker hun; gjennom hagen og ned til naboen. Jeg roper "NEI!" uten at hun reagerer og setter etter henne. Hun er så sårbeint at det er ikke noe problem å ta henne igjen - for en gangs skyld...

Legger henne på rygg, holder henne fast og holder blikket hennes med store øyne, helt opp i ansiktet hennes - prøver å gjøre det rimelig klart at jeg ikke er så fornøyd med henne. Hun viker ikke blikket før det har gått en lang stund. Når jeg slipper henne ligger hun fortsatt på rygg - som om hun underkaster seg. Men, hvor lenge var Adam i paradis? Nesten fremme ved døren stikker hun jaggu igjen. Nytt "NEI!" og ny løpetur - ikke så langt denne gangen. Om mulig morsker jeg meg enda mere - samme prosedyre. Nå følger hun greit med. Sender henne foran meg bort til trappen. Sitt! Jeg går inn. Hun kommer inn når hun møter blikket mitt og får et "Ja!". Sitt inne i gangen, mens jeg kler av meg yttertøy. Inn i buret.
Jeg går ut igjen og avslutter hagearbeidet.

Tar Diva med på badet for en dusj. Synes hun kommer lydigere i dag. Fremgang å spore? Hun er vanligvis ikke lett å få inn i dusjen - må hjelpes noe mindre i dag. Håper det har hatt noe for seg å være "Slemme-Tor" i dag....

Nå skal det lapp opp på døren - inne og ute - for å minne oss på at vi har en rømningsfarlig hund i huset.

Ingen kommentarer: