mandag 25. august 2008

Jakttrening - Geiteryggen

Første dag på jakttrening på Geiteryggen fikk vi to turer i terrenget; ikke i den beste delen da det terrenget skulle brukes til jaktprøve fredag.
Vi fant bare to kull på formiddagen; ca. 14 fugl. Fant 3 fugl på ettermiddagsturen.
Diva kom ikke i fugl denne dagen, men gikk ganske bra - noe hemmet av såre poter. Kontakten var noe varierende, men jeg var godt fornøyd.
Siden jeg ikke hadde hatt hun i fugl og hadde fått sett hvordan hun oppførte seg og det at hun slet med såre poter kom jeg fram til at jeg trakk oss fra jaktprøven lørdagen, og heller brukte tid
på 'rolig' trening.

Fredagen gikk vi opp igjen mer eller mindre samme terrenget som vi gikk torsdagen, pluss noe mere terreng som lå høyere. Vi så mindre fugl denne dagen enn dagen før. Diva var heller ikke i fugl denne dagen. Fra prøveterrenget BJF hadde lånt ut til VFK ble det rapportert at det ble tatt opp 50-60 fugl.

Lørdagen ble den beste dagen for oss. Da var hele terrenget tilgjengelig og vi var fem mann med seks hunder som gikk opp i den østlige delen av terrenget. Resten av gjengen gikk opp i terrenget 3-4 km vest for oss - der jaktprøven hadde blitt avholdt.
Vi hadde hunder i fugl med en gang vi kom oppå. Vi gikk litt inn på fjellet og tok for oss høyden vestover til vi møtte den andre gjengen. Her fant vi ikke fugl. Kontakten var varierende, og i mangel på rype begynte hun å jage småfugl. Under denne seansen droppet hun alt som heter kontakt og lukket øyne og ører for alt som kalles innkallingssignal.
Etter lunsj trakk vi ut på kantene mot Urevassfjorden og her var det fugl! Det viste seg å være svært dårlig vitring, og hundene strevde med å feste stand. Diva støkket flere ganger, og til min store tilfredshet klarte hun å holde seg noenlunde i ro når fuglen lettet. En episode jeg skulle ønske jeg kunne hatt på film var da et kull lettet rundt henne på alle kanter; noe uordnet oppflukt og noen kyllinger fløy bare et par meter før de satte seg igjen for så å ta til vingene igjen. Jeg ropte "SITT!!" og fløytet sitt-signal, armen i været - Diva setter seg, spretter opp igjen når neste fugl letter, ny omgang med sitt-kommando/tegn, hun setter seg, spretter opp igjen, og slik fortsetter det 3-4 ganger før all fuglen har tatt til vingene. Jeg fikk bekreftet at sitten sitter noenlunde bra et par ganger til den dagen. Virket faktisk som om hun ble mere giret når hun så at andre hunder var i fugl enn når det gjaldt hun selv.
Lørdagskvelden var Diva uheldig og snublet og falt i trappen ved inngangspartiet til hytten. Hun fikk tydeligvis en god trøkk i høyre underarm.

Søndagen gikk en gjeng opp samme sted som vi gjorde lørdag. Vi fant tidlig fugl, og Diva støkket en gjenligger etter forrige slipp. Jeg klarte å holde henne noenlunde rolig under oppflukt. Fornøyd. Da jeg kalte henne inn etter denne situasjonen hørte jeg at hun klynket til og jeg så at hun haltet på samme fot som slo i trappen kvelden før. Da takket jeg for meg og lusket ned fra fjellet etter en lunsjpause i lyngen. Resten av gjengen fortsatte inn i områdene vi tok opp mest fugl dagen før, uten å finne så mye fugl.

Alt i alt en veldig bra helg med god trening for Diva og trivelig samvær med hyggelige hundefolk. Etter at vi kom hjem har Diva stort sett lagt - trenger nok noe tid på å hente seg inn igjen etter en slik helg - gjelder forsåvidt også føreren....

Ingen kommentarer: