mandag 3. mars 2008

Treningssamling på Golsfjellet

Treningssamlingen er over - hund og eier kom trette hjem søndag kveld. Noe varierende vær, men ikke uvær. Bildet til venstre ble tatt på søndagen - den dagen vi hadde best vær.

Det ble lite fugl - veldig lite - var vel bare et par av hundene på vårt parti som kan sies hadde fuglearbeide. Diva var ikke en av dem. Det er mulig hun var i fugl både lørdag og søndag uten at jeg så det, for hun tok seg en tur for seg selv begge dagene...

Både lørdag og søndag gikk vi i området ved Liaset; to partier - byttet på å gå på oppsiden og nedsiden av veien. Lørdag var vi på nedsiden av veien der terrenget var åpnest og flatest. På vei til området vi skulle gå så vi to orrhaner som klippet tretoppene og et par av deltagerene så en flokk ryper fra veien - den ene mente det var 20-30 ryper, den andre halvparten. Uansett - det så ut som det kunne bli bra med fugl.

Vinden fulgte oss slik at vi gikk i medvind hele dagen. Diva viste stor lyst til å jakte, men ble i første slipp sendt ut sammen med en hann på 11 måneder som ikke visste helt hva som var meningen med livet. Mye av slipptiden gikk med til å kjefte på makker og prøve å komme seg unna han. Ellers gikk hun fint og hadde god kontakt med meg. De første slippene gikk i forholdsvis åpent terreng langs en bjørkeskog uten at vi fant fugl. I andre slipp trakk vi lenger inn i bjørkeskogen siden en av hundene i siste slipp i første runde fant fugl inne i skogen. Skogen var dessverre for tett og jeg mistet fort kontakten med Diva samtidig som hun kom over lukter fra dokker og spor. Dette medførte at hun tok en tur for seg selv mens vi andre tok lunsj. Hun holdt seg et stykke i fra oss og adlydet ikke innkallingsordre før lunsjen var omtrent ferdig. Jeg støkket forresten en rype da jeg lette etter Diva.

Dagen gikk og vi så ikke mere fugl før vi var tilbake til bilene. Det gikk opp tre ryper like nedenfor veien. I det tredje slippet kjørte jeg full kontroll på Diva; innkalling, avstandssitt og dirigering i terrenget. Fungerte veldig bra.

Søndagen våknet vi til 17 minusgrader, fint vær og en bil som ikke ville starte. Treningen foregikk i mere kupert terreng og med mere innslag av større grantrær. Diva gikk bra med god kontakt til å begynne med, men forsvant bak noen grantrær og var borte. Dukket opp i horisonten 20 minutter senere og kom greit på innkalling da jeg gikk henne i møte. I andre og tredje slipp kjørte jeg stålkontroll og lot henne ikke få sjansen til å stikke av. Kom ikke i fugl - faktisk ingen av hundene på vårt parti. Det lettet en rype i nærheten av en av hundene i første slipp - det var alt. Diva fant en dokk som hun markerte tydelig på uten å bruke for mye tid der - god fremgang fra sist vinter der hun kunne stå lenge på en dokk uten fugl.

Nesten alle hundene på det andre partiet var visst i fugl denne dagen.

Alt i alt satt jeg igjen med en følelse av å ikke ha fått nok ut av turen. Prima instruktører og samvær med andre trivelige GS/førere til tross - det ble ikke det samme uten fuglearbeider. Fikk bekreftet at jeg har en del arbeid igjen med Diva, men det visste jeg forsåvidt. Innsatsen som var en dag fri fra jobben, 10-12 timer i bilen og et ukjent antall tusen kroner i utgifter stod ikke helt i forhold til et par timer slipp i fjellet uten fugl......

1 kommentar:

Petunia sa...

Hei!
Fant siden her da jeg søkte på "Livarden"! Skal lage et innlegg med bilde fra Livarden i forbindelse med "ABC Wednesday" på bloggen min i morgen! Ville bare legge igjen en liten hilsen:)