tirsdag 15. april 2008

På rømmen

Diva hadde seg en skikkelig luftetur på egenhånd i dag. Hun var satt i buret for å få tatt en skikkelig utlufting med verandadøren fullt åpen. Oda kommer hjem fra skolen i halv 2-tiden, ser Diva i buret: "Næmmen, stakkar! Sitter du i buret du da!?"- åpner buret, og går selv ut en tur for å prøve de nye rulleskoene. Tar nok ikke lang tid før Diva finner veien ut verandadøren...
Det ble tidlig slutt på jobb for meg i dag. Tok en tur i nærområdet for å se om jeg kunne finne Diva - ser hun ikke noe sted. Frykter for at hun skal ta seg opp til den til tider sterkt trafikkerte E-39 som bare ligger 150 meter fra huset.
Lar dører i huset stå åpne, legger godbiter i buret i bilen, henger opp en tørket rype på verandaen i håp om at noe av det kan lokke henne inn til oss igjen. Selv begynner jeg å jobbe i hagen slik at jeg har håp om å se henne så tidlig som mulig. Har erfart at det ikke er så lurt å gå etter henne - da forsvinner hun bare lenger bort.
Et par ganger får vi et glimt av henne - tydelig at hun ikke har tenkt å avslutte rømningen enda. Hun er våt; har tydeligvis hatt seg en svømmetur i Kalandsvannet.
Ved ett tilfelle løper hun like forbi meg - fremdeles ikke interessert i å ha kontakt med meg. Jeg gjør ikke noe ut av det.
Når klokken nærmer seg 20 ser jeg henne gå og rote i en grøft ved veien utenfor huset. Jeg går ut og gir henne innkallingssignal med fløyte og tegn - hun kommer fint inn til meg. Hun er veldig trett og sårbeint.
Vi går inn og jeg går over henne - finner en flått, men ingen tegn til skader. Kjempetrett....
Jeg tar henne med meg ut - har henne gående løs - hun er alt for sliten til at hun vil stikke av igjen - usikker hvordan jeg skal håndtere denne utferdstrangen hennes. Tror hun har et veldig sterkt, men understimulert jaktlyst som blir veldig tirret når hun står inne og ser alle fuglene er ute nå på våren. En åpen dør blir ganske enkelt for fristende, og når hun først er fri så overtar jaktlysten - som da er mye sterkere en lysten til å adlyde innkalling.....
Manglende lederskap? Ikke usannsynlig. Men hva skal til for å få dette på plass?

Ingen kommentarer: