torsdag 18. september 2008

Støkkjakt på Kvamskogen

I påvente av at Diva skulle bli jaktklar etter kloen ble trukket tok jeg et par dager med støkkjakt på Kvamskogen. Fikk bestilt hytte og jaktkort for et par dager og dro opp tirsdag ettermiddag. Tok med Diva for selskap.

Første dagen tok jeg for meg høydedragene på jakt etter fjellrype. 9 1/2 time og 15 kilometer uten syn av fugl - heller ikke ett eneste spor som tydet på at det var fugl i fjellet.

Torsdagen satset jeg på en kortere tur i lavereliggende områder - håpet var å finne orrfugl. Så først to ender som lettet langt utenfor skuddhold - tenkte at om jeg ikke fant annen fugl, så måtte det iallefall gå an å gå mellom vannene for å prøve å finne endene igjen. Gikk deretter enda lavere. Fulgte en hylle på oppsiden av en bjørkekledd skråning som strakte seg oppover lia.

Hørte det slo i vinger, og så etterhvert en orrhane fly i retning dalen. Tok meg ned på nedsiden av skråningen, skiftet retning ned mot dalen jeg også; kanskje satt det mer fugl i skråningen, ville ha bedre mulighet på skuddsituasjon dersom flere fugl la seg ut i samme retning som den første. Satt det ikke flere i skråningen kunne jeg jo ta en tur ned mot dalen for å prøve å finne orrhanen igjen.

Like nedenfor der den første gikk ut kom orrhane nummer to! Det var en grei situasjon der den fløy omtrent rett fra meg. Skudd og fuglen går i bakken. Lander midt oppe i skråningen. Hører den bakser en del, lader om og får det travelt med å finne fuglen dersom den er skadeskutt og tar til beina. Finner den der den gikk ned. Ung hane.

Trakk deretter litt lenger ned for å lete etter kompisen, uten å se noe. Trekker opp igjen for å sjekke et par høydedrag før jeg går til bilen.

Tilbake ved bilen får Diva snuse på fuglen - undersøkende, men moderat interesse?!?

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Fant en del interessante oppskrifter på orrfugl her.

Ingen kommentarer: