mandag 24. august 2009

Treningssamling på Geiteryggen

Var på min femte samling på Geiteryggen i regi av BJF i helgen. Reiste opp torsdag ettermiddag og fikk trent i terrenget både fredag, lørdag og søndag. Jeg har ikke sett så lite fugl der oppe som denne gangen. Fikk ikke Diva i fugl én gang - da mener jeg skikkelig fugl. Hadde kun et par anledninger der rype ble støkket så nær Diva at jeg kan si at vi fikk trent ro i oppflukt på rype. Den beste delen av terrenget var lånt ut til jaktprøven i Raggsteindalen.

Det var en del trost og annen småfugl i vieren der oppe - og i mangel på annen fugl tok Diva til takke med de og viste stor interesse noen ganger. Det som var moro var at hun flere ganger på eget initiativ satte seg når småfuglen lettet rundt henne i vieren. Hadde faktisk et greit tilfelle av RIOS på trost. Bedre enn ingenting...
Til tross for mangel på fugl å trene på var jeg godt fornøyd med helgen. Diva holdt veldig god kontakt hele helgen. Sannsynligvis fór god kontakt første dagen; slapp seg lite ut, stoppet veldig ofte og snudde seg mot meg, men gikk videre på tegn/kommando. Dette kom seg gjennom helgen. Hun var eksemplarisk på innkallingen, og lot seg dirigere på god avstand - ned i mindre tilgjengelige områder for meg.
Det spørs om ikke andre terreng må vurderes for neste høsts jakttrening.

Ingen kommentarer: