fredag 14. september 2007

Bedre kontakt

Ser ut til at trening har noe for seg; Diva holder bedre kontakt enn før.

Var ute i skogsterreng i to timer i går, og Diva går flott - avpasser kontakten i forhold til terrenget veldig bra etter mitt skjønn - ihvertfall bedre enn tidligere. Praktiserer/trener mye på sitt, avstandsitt og innkalling når vi er ute nå. Et eksempel på at sitt-kommandoen begynner å sitte bra: Jeg går på grusvei, Diva kommer inn bakfra i full gallopp. Når hun har passert meg og enda et par meter får hun muntlig sitt-ordre og reaksjonen hennes er at hun lager bremsespor i grusen og setter seg! Jeg er fornøyd.

Avstandsitten er også bra - jeg så ikke småfuglen(e) selv, men på ca. 40-50 meter avstand akselererer Diva slik hun gjør når hun tar ut etter småfugl eller annet interessant. Jeg blåser sitt signal med fløyten og hun setter seg rimelig raskt; etter 2-3 meter. Igjen fornøyd. Veldig igrunnen. Spørs bare hvor godt dette sitter når det er en flokk ryper som letter rundt henne.....

Jeg krever mye mere øyekontakt med henne nå enn tidligere; kontaktøvelser/leker innendørs, konsekvent inn og ut av hus og bil, ved måltider og ved innkalling; jeg er ikke fornøyd med innkallingen før hun kommer og setter seg ved meg og ser meg dypt inn i øynene - denne sitter noe lenger inne når vi er ute i terrenget, men den kommer nok snart - belønningen hun får når jeg er fornøyd med øyekontakten er rett ut i terrenget igjen - det beste som finnes for hun!

Ingen kommentarer: