søndag 25. januar 2009

Treningssamling på Gaularfjell

Kjerringråd funker!
Kom opp til Gaularfjell (Hov) fredag ettermiddag til fin hytte. Viste seg at jeg hadde havnet hos sunnfjordingene (som ikke likte å bli kalt sogninger av bergensere...) - antar jeg ble innlosjert hos "arrangørene" siden jeg var så sen med å melde meg på. Uansett - kjempetrivelige folk og prima hytte/plassering.

Lørdagen var vi delt opp i to parti; ett treningsparti og ett parti som skulle gå klubbmesterskap. Jeg meldte Diva på i klubbmesterskapet - uten å fortelle Diva om alternativet... Tenkte det var like greit å delta der og få hun vurdert av en jaktprøvedommer (Terje Tvedt) - regnet med at Diva ville ikke gjøre så mye annerledes om det var konkurranse eller trening. I ettertid viste det seg at hun hadde sannsynligvis fått både mere slipptid og kanskje større sjanse på å komme i fugl på treningspartiet, så i etterpåklokskapens ånd....

I konkurransen hadde hun to slipp. Første slipp var dommerene (Bjørn Årskaug var også dommer i klubbmesterskapet) veldig fornøyd med søket til Diva. Diva var i anledningen utstyrt med kondomdrakt (ser ut som hun kan gå rett inn på langrennslandslaget) og potesokker på alle bein. Cordura fremme og fleece bak. 7,5 cm elastisk bandasje surret rundt som gamasjer, sikret med sportstape. Mye av slipptiden gikk til avsøking av et skogsområde på relativt flat mark - veldig dyp snø. Diva avsøkte terrenget bra og var absolutt med i konkurransen. I slutten av slippet tar vi oss over et vann og underveis ber kjentmann oss om å endre retning for å få med noe mere terreng. Vi er jo lydige og endrer retning. Slippet avsluttes og klubbmesteren kåres basert på eneste fuglearbeid i konkurransen som kommer i neste slipp - omtrent der vi først hadde retning da vi gikk over vannet....

Før andre slipp løsnet sportstape, bandasje og borrelås på høyre forlabb. Jeg tar av potesokken før den faller av. Får ikke, eller rettere sagt tar meg ikke anledning til å sette på ny sokk før vi plutselig skal ut i nytt slipp. Diva blir tydelig hemmet av å gå uten sokk på den foten de tre siste klørne ble trukket. Dommerene bemerker at hun har endret seg mye i søket fra første slipp. Jeg forklarer årsaken, men det har selvfølgelig ingen innvirkning på konkurransen - hun havner langt ned på listen. Føret var veldig vekslende; skarp skare, løs snø og fenner. Med sokker på klarer hun ikke å feste grepet på skaren og rusjer ned bakker. Når hun kalles inn etter slippet er ferdig er det blodspor i snøen. Får på henne ny sokk i lunsjpausen.

Været lørdag var tøft. 3-4 minus og frisk bris. Til tider snødrev. Søndagen var det noe kaldere, men skyfri himmel og mindre vind. Tross lav januarsol fikk vi nyte sola en del.
Fant ut at sølvtape fungerte bedre enn sportstape for å holde potesokkene på plass.
Kun trening andre dagen. Fikk ikke noen skikkelig fuglesituasjon på Diva, men hun fikk da løpt mye i terrenget og fikk sett rype. Full tenning. Fikk trent på å sette henne når det var fugl i lufta. Fungerte rimelig bra. Sa fra meg et slipp for å spare Diva. Hundene som gikk i det slippet fikk 3-4 situasjoner med fugl. Typisk vår uflaks...

Fikk ikke tatt noen bilder selv, men fikk tigget til meg noen bilder fra Else Seljelid. Takker.


Klikk her for større bilder.

Ingen kommentarer: